فُجع الوسط الفني المصري بوفاة أحد أعلامه الفنان طلعت زكريا أمس، بعد أزمة صحية شديدة ألمت به مؤخرًا، وتسبّبت بتدهور صحته بشكل سريع، حيث كان يُعاني أمراضًا في الرئة، بحسب ما ذكرت بعض المصادر. خبر وفاته كان صادمًا على جمهور الفنان المحبوب، خاصةً وأنّ الظهور الأخير له كان في حفل زفاف الفنانة هنا الزاهد قبل أقلّ من شهر، ليُعلن عن رحيله أمس بعدما كانت إبنته إيمي، قد طلبت من الجمهور الدعاء له عندما تمّ نقله إلى المستشفى.

 

جوم كُثُر نعوا النجم الكبير عبر صفحاتهم، وكانت الزاهد من أوائل هؤلاء لا سيّما وأنّه كان زوج والدتها لعدة سنوات، ومن المعروف أنّها كانت تعتبره بمثابة والدها منذ طفولتها. ونشرت الفنانة الشابة صورة حديثة جمعتها بزكريا عبر حسابها على "إنستغرام"، ونعته بكلمات مؤثرة دفعت الآلاف من المتابعين ونجوم الوسط الفني بالتفاعل مع منشورها، وكتبت: "دي آخر صورة اتصورتها في كتب كتابي مع أبويا وحبيبي وسندي اللي كبرت معاه سنين. أنا فتحة الصورة دي من بدري وعايزة أقولك إنك ربنا هيدخلك الجنة يا أطيب خلق الله انت ربيت 3 بنات و كأنك أبوهم وأكتر".

 

وتابعت: "أنا عايزة أقولك إني معرفتش كلمة بابا غير وأنا معاك. عمري مقولت أصلاً تقريباً بابا غير ليك. كنت بجري عليك أول معمل حاجة غلط عشان تدافع عني قدام ماما. فكرة أول بيض أومليت وقولتلي اعملي مطعم "بالهنا و الشفاه" واديتني 100 جنيه عشان تشجعني اطبخ."

 

وأضافت: "كنت دايماً تقولي انت هتبقي حاجة كبيرة وكنت بتشجعني.كنت فخور بيا لما اتخرجت وعيط اليوم ده. أنا عمري محسيت إنك مش أبويا اللي مخلفني. أنا مش مصدقة إني مش هشوفك تاني وأقولك زازي يا زازي.نفسي ترجع وأقولك قد إيه احنا بنحبك كلنا وأقولك إنك أعظم ممثل. أنا بحبك أوي ومكنتش أعرف إني بحبك أوي كده. هتوحشني يا أحن إنسان عرفته في حياتي. أرجو الدعاء".